PORADY

BLW METODA KARMIENIA DZIECI

Ostatnio obiecałam napisać o metodzie karmienia. Czekałam, aż dzieciaki usiądą i chciałam opisać pierwsze wrażenia wdrażania tej metody, ale dzieciaki jeszcze mi nie usiadły, więc napiszę ogólnie o metodzie 😉

Aby rozpocząć przygodę z BLW – Baby-Led Weaning należy wyposażyć się w duże pokłady cierpliwości i nastawić się, że na początku będzie dużo sprzątania. Pierwszym jedzeniem dziecko na pewno będzie się bawić  i poznawać jego konsystencje tzn. rozciapywać, rzucać, wycierać, wcierać o wszystko co może, ale potem i próbować 🙂 

Aby wdrożyć BLW:

  1. Dziecko musi umieć siedzieć. To ważne dla bezpieczeństwa dziecka. Nie należy wdrażać tej metody szybciej niż 6 miesiąc życia.
  2. Dziecko musi umieć złapać jedzenie i trafić nim do buzi. Nie wprowadzajmy tej metody, jeśli dziecko jeszcze dobrze nie opanowało chwytania i celowania do buzi.
  3. Musimy jeść razem z dzieckiem. Jeść należy to samo co dziecko. Nasza pociecha uczy się przede wszystkim przez naśladowanie nas.
  4. Dziecko ma jeść rękami. To ważne, aby dziecko wszystkimi zmysłami poznawało jedzenie tj. poprzez dotyk, wzrok, węch i smak.
  5. Musimy podawać jedzenie, które jest łatwe do zjedzenia dla małego smakosza i takie, którym łatwo się nie zadławi. Unikajmy twardego i łatwego do zakrztuszenia jedzenia np. winogron w całości, orzechów itp.
  6. Ważne, by dziecko jadło w jednym miejscu, które będzie mu się kojarzyło tylko z jedzeniem np. w krzesełku do karmienia. Nie należy włączać telewizora podczas posiłku itp. Dziecko powinno skupić się tylko na jedzeniu. Dziecko ma jeść w jednym określonym miejscu i o określonych porach, nie wolno „biegać” za dzieckiem z jedzeniem. Krzesełko do karmienia ma służyć tylko do karmienia, nie może służyć jako leżaczek, czy bujaczek, czy miejsce na przeczekanie, czy miejsce do zabawy.
  7. Należy unikać przekąsek pomiędzy posiłkami.
  8. Nie zmuszać dziecka do jedzenia, jeśli dziecko nie chce jeść widocznie nie jest głodne.
  9. Nigdy nie wolno zostawiać dziecka samego podczas posiłku.

Na czym polega metoda BLW?

BLW „Bobas lubi wybór” to polska nazwa tej metody. BLW to metoda karmienia dzieci, polegająca na stopniowym odstawieniu produktów mlecznych. Głównym założeniem metody BLW jest ominięcie etapu papek i pozwoleniu dziecku na samodzielne jedzenie już od pierwszego posiłku. BLW w założeniu polega na całkowitym zaufaniu do dziecka i jego możliwości. BLW ma zachęcić dziecko do samodzielnego jedzenia tego co chce i do tego, by dziecko chętnie jadło np. warzywa. Wiadomo, że gdy dziecko samo poznaje, dochodzi do czegoś, to sprawia mu to przyjemność. Jedzenie ma sprawiać dziecku przyjemność, dziecko ma usiąść z rodzicem i zjeść wspólny posiłek. Mama je i dziecko w tym samym czasie. Jedzenie posiłków, a szczególnie warzyw nie ma być karą dla dziecka. Dziecko uczy się poprzez naśladowanie, jeśli zobaczy, że mama je to samo co ono, chętniej będzie próbować nowych rzeczy, będzie chciało jeść to co mama, dlatego ważne jest, by uczyć dziecka zdrowego odżywiania poprzez swój przykład. Dobrze jeśli dziecko będzie mogło w każdej chwili sięgnąć z naszego talerza i spróbować to samo co ma na swoim. Ważne, by nie wmuszać w dziecko produktów, które my byśmy chcieli, by ono zjadło np. łyżeczką. Na talerzyku należy podać dziecku produkty, które chcemy, by zjadło, ale nie narzucać mu co ma z tego talerza zjeść. Nie wolno karmić dziecka. Jeśli na talerzu położymy mięso, marchewkę, brokuł i ziemniaka, a dziecko przez kilka dni będzie wybierało tylko marchewkę – ma do tego prawo. Widocznie jego organizm tego potrzebuje.

Dlaczego warto stosować BLW?

Ta metoda ma prawie same korzyści, otóż dziecko poznaje jedzenie za pomocą wszystkich zmysłów, ma przyjemność z jedzenia, uczy się podczas posiłku, spędza miło czas z bliskimi podczas posiłku, uczy się żucia, ma pozytywne nastawienie do jedzenia, posiłek kojarzy mu się z czymś przyjemnym, uczy się bezpiecznego jedzenia i nabiera pewności siebie.

Minus tej metody to wielki bałagan i czas jedzenia. Nie możemy pospieszać dziecka, ani zostawiać dziecka samego podczas posiłku, to ma być wspólny czas jedzenia i radości z jedzenia.

Psychologowie twierdzą, że zdrowe dziecko nie pozwoli sobie na to, by się „zagłodzić”. My jako rodzice podsuwajmy zdrowe produkty, mądrze wybrane, a dziecko niech je z tego co lubi. Nie narzucajmy mu ile ma zjeść, nie wpychajmy w dziecko posiłków. Złe wprowadzanie rozszerzania diety dziecka może doprowadzić do tego, że dziecko stanie się niejadkiem lub nie będzie chętnie jadło zdrowych, pożytecznych posiłków dla jego organizmu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *